Sommer's Automobile Museum

Særudstilling: Engelsk Ford 100 år

Spændende og populære Ford-klassikere

Ford racerbiler og populære familiebiler, der blev grundlag for legendariske rally-succeser i 1960'erne og 1970'erne, var blandt et bredt spektrum af Ford-modeller fra perioden 1933-1974, som fra 27. februar til 8. maj 2011 kunne ses på museet i Nærum.

Alle bilerne var produceret i England, idet udstillingen er arrangeret til markering af hundredåret for den første Fords rullen af samlebåndet i en engelsk fabrik.

En af dem var en Anglia fra 1965 med den spøjse bagrude, der dannede grundlag for den magiske flyvende bil i Harry Potter filmen Hemmelighedernes Kammer. En anden var den Fordson varevogn fra 1940, der optræder i TV-serien Krøniken.

Hæderspladsen var givet til en special-udgave af de engelsk designede og byggede GT40 racere, der sensationelt vandt 24-timer løbet i Le Mans for Ford fire år i træk i 1966-1969. Den har samme karrosseri som de GT40, der blev nummer 1, 2 og 3 i Le Mans i 1966. Bilen er så ekstrem lav - kun 1 meter og 3 centimeter høj - at man nemt kan kigge hen over den, selv om den er løftet 30 cm.

Den specielle GT40 er bygget af den tids ubestridt førende pioner for design af chassisser til superhurtige sportsvogne med centermotor, John Tojeiro, til sig selv. Han var så kendt og respekteret i engelsk bilindustri, at han kunne låne karrosseriformene fra GT40-projektet som vennetjeneste. Tojeiro GT40 adskiller sig i øvrigt fra Fords egne GT40 udgaver ved at have rumgitterchassis og 5,9-liter motor.

I indgangen mødtes man af racer-udgaver af to af engelsk Fords mest populære modeller fra årene omkring 1970: En yderst sjælden venstrestyret original Lotus-Cortina, en Cortina Mark I fra 1964, der er er opgraderet til Lotus-Cortina specifikation, og en Capri 3000 GXL fra 1973, der er forvandlet til Gruppe 2 racer med bur og udbyggede skærme til 8- og 9-tommer fælge. Alle tre vil kunne ses i historiske bane- og bakkeløb og på trackdays.

Den ældste bil på udstillingen var et meget velholdt eksemplar af den første europæisk udviklede Ford Junior fra 1933, internationalt kendt som Y-modellen. Fra før Anden Verdenskrig er også en Ford C fra 1935, større end Junior og i Danmark kaldet Junior Deluxe. Det udstillede eksemplar har været brugt som politibil og er blevet restaureret i flere omgange.

De større engelske Ford-modeller fra 1960'erne og indtil produktionen i England blev indstillet, er repræsenteret med Consul 315 fra 1962, der havde 'omvendt' bagrude lig Anglia 105E, en Zephyr Mark II med et sjældent tuningskit fra Raymond Mays, der var en hovedfigur i det engelske BRM Formel 1 projekt, og en Zodiac Mark III fra 1965. Zephyr var meget brugt som politipatruljevogn i Danmark i 1960'erne. Zodiac er en luksusudgave af Zephyr.

11-aug-2017