Sommer's Automobile Museum

Særudstilling: Renault 1900 - 1970



Søndag den 27. oktober åbnede en særudstilling, hvor man frem til foråret 2014 kunne se Renault-modeller fra perioden fra før Første Verdenskrig til starten på 1970'erne.

De historiske biler er en Renault 8CV AG med en produktionshistorie, der går tilbage til 1905, og 'den gule postbil', der nok er den Danmarks post-vogn, som har haft størst udbredelse landet over igennem længst tid. Udstillingen omfatter historiske biler, en legendarisk sportsvognstype og en Ghia-designet hardtop-cabriolet, men først og fremmest folkekære familiebiler fra 1960'erne, hvor hækmotor med baghjulstræk efterhånden afløstes af motor foran og forhjulstræk, mens bilismen for alvor tog fart i Danmark.

Renault 8CV AG blev en kæmpesucces som taxi med 2.500 styk i Paris i 1908 og udbredelse som førende taxi i flere hovedstæder, blandt andet 1.100 i London - og i 1914 blev den historisk berømt, da 1.300 af Paris-taxierne transporterede 6.000 franske soldater til standsning af tyskernes fremrykning mod Paris i slaget ved Marne. Det udstillede eksemplar med karrosseri til privatkørsel kom til Danmark i 1908.



Den legendariske sportsvognstype er Alpine A110, der i udseende, konstruktion og køreegenskaber er pendant til Porsche - langt fra så udbredt, men blandt kendere mindst lige så højt værdsat for sin hurtighed. A110 var i produktion fra 1963 til 1978 med stadig større motorer. Den vandt i årene 1970-72 alle store internationale rallyer inklusive Monte Carlo og Coupe des Alpes - og i 1973 det første rally-verdensmesterskab for bilmærker med blandt andet en 1-2-3 sejr i Monte Carlo. Der udstilles også et eksemplar af den efterfølgende Alpine type A310, der var i produktion 1971-1984 og havde stor succes i fransk bilsport.



R8 med produktionsstart 1962 er nummer tre i rækken af de Renault familiebiler, der blev populære i Danmark i 1950erne og 60'erne. På udstillingen ses også den første, 4CV fra 1946, den anden, Dauphine fra 1956 - sensationel, uanseelig Monte Carlo Rally-vinder i 1958 - og den fjerde, R10 fra 1965, alle med hækmotor, samt de forhjulstrukne R4 fra 1962 og R16 fra 1965, der begge var pionerer for stationcar-agtig stor bagklap i almindelige personbiler.

Særudstillingens sidste åbningsdag var søndag d. 30. marts 2014.



28-nov-2017