Sommer's Automobile Museum

Særudstilling: SAAB

Fra søndag den 5. februar til og med søndag den 29. april 2012 blev der på museet i Nærum vist en særudstilling om SAAB.

Udstillingen dækkede SAABs historie fra starten kort efter 2. verdenskrig og indtil fabrikken blev overtaget af General Motors i starten af 1990'erne. Det indebar, at også den allerførste SAAB-model, den i dag sjældne SAAB 92, kan ses på museet. I kraft af, at den var konstrueret af flyingeniører, udmærkede den sig ved et meget aerodynamisk karrosseri, således at den trods sin beskedne 2-cylindrede 2-taktsmotor på blot 25 hk havde ganske pæne præstationer.

Naturligvis omfattede udstillingen også de følgende modeller, SAAB 93 og 96. SAAB 96-modellen blev ikke alene en populær familiebil i både Sverige og Danmark, den opnåede også en række sejre i krævende rallies, hvor det især var den legendariske Erik Carlsson 'På Taket', der førte mærket frem til flere fornemme placeringer i en lang række rallies, bl.a. Monte Carlo-rally.

Rent teknisk har SAAB været pioner i mange tilfælde. Således var SAAB blandt de første der tilbød turboladede motorer i 'almindelige' biler, dvs. biler der ikke blot var beregnet til motorsport. Det illustreres på museet med en SAAB 99 Turbo fra første turbo-årgang i 1978, som eksempel på den turbo-teknik, der først mange år senere holdt sit indtog i familiebilerne.

Den sporty side af SAABs modelprogram illustreredes af en Sonett-model fra 1966. Sonett'en deler teknik med SAAB 96, men har et elegant, 2-personers glasfiberkarrosseri. Denne sportscoupe var især beregnet til det amerikanske marked, hvor SAAB havde fået pænt fodfæste, især via en trofast fanskare blandt intellektuelle i de østlige stater.

Udstillingen omfattede også usædvanlige og sjældne modeller som f.eks. en SAAB 600. Denne model fra 1985 er en typisk følge af, at SAAB var en - set med internationale øjne - lille fabrik, og at man ikke havde ressourcer til at udvikle modeller i alle størrelsesklasser. Derfor samarbejdede fabrikken med Fiat-koncernen om flere projekter, og et af dem var, at SAAB markedsførte den italienskbyggede kompaktbil Lancia Delta som SAAB 600 i Sverige.

Et andet resultat af samarbejdet med italienerne var SAAB 9000, der første gang blev præsenteret i 1984, og som blev udviklet sammen med Fiat-koncernens modeller Fiat Croma, Lancia Thema og Alfa Romeo 164. Disse modeller delte undervogn, hjulophæng etc., mens karrosserier og motorer var forskellige. SAAB 9000 blev en succes for mærket, idet den forblev i produktion til langt op i 1990'erne, flere år efter at General Motors havde overtaget fabrikken.

At SAAB også var en utraditionel virksomhed demonstreres bl.a. af den SAABo-campingvogn, der også vistes på udstillingen. Den udstillede vogn viste klart, at den er specielt bygget til at køre efter SAAB 96-modellen. Dels er den let og kompakt, så den opfyldte de daværende svenske bestemmelser om ubegrænset hastighed, når vægten var tilstrækkelig lav, dels er vinduerne i for- og bagvæg placeret så lavt, at man kan se bagud igennem vognen via bilens normale, indvendige spejl. SAABo-vognen er så at sige et stykke originalt SAAB-tilbehør.

11-aug-2017